zondag 5 mei 2013

Eet- en sportdagboek van een week

Vorige week vroeg ik of jullie het leuk vonden als ik een eet- en sportdagboek zou bijhouden. Ik vond dat ik genoeg instemmende reacties kreeg, dus hield ik het een week voor jullie bij. Over het algemeen ben ik tevreden over deze week qua eten. Er zat een hele slechte dag tussen. Qua sporten ziet mijn week er normaal iets anders uit. Omdat ik last heb gekregen van mijn knie, heb ik minder kunnen bewegen. Er is wel resultaat. Zondag 26 april woog ik 59,1. Vandaag weeg ik 58,3. Progress!

Ik hoop dat jullie mijn eet- en sportdagboek leuk vinden om te lezen. Als je vragen hebt, hoor ik die.



maandag 29 april 2013

Eten
Vandaag ontbijt ik rond kwart over 8 met een schaaltje 0% vet optimel aardbeienyoghurt. Daarin een mandarijntje en 45 gram gemengde muesli.
Om 10 uur krijg ik trek. Ik neem een volkorenbroodje met dieethalvarine en een plakje kipfilet.
Om 12 uur ga banaan-ei pannenkoekjes maken. Ik gebruik 1 banaan en 2 eieren, 1 eetlepel bloem en een klein scheutje halfvolle melk. Ik pak 1 kleine appel, schil hem en snijd hem in plakjes. Ik doe de appel in de pannenkoekjes. Als ze klaar zijn doe ik er nog een lepel appelstroop bij en wat kaneel. Ik drink een beker met half karnemelk/half optimel.
Om half 2 (na het skeeleren) neem ik een schaaltje met witte, pitloze druiven.
Een uurtje later voel ik weer lichte trek. Ik neem een geroosterd volkorenbroodje met pindakaas.
’s Avonds, om half 6, eet ik gebakken aardappelen, gekookte worteltjes, een klein stukje kibbeling en een héél groot stuk gebakken pangasiusfilet. Heerlijk!
Na het sporten, om 10 uur ’s avonds eet ik een schaaltje 0% vet optimel vruchtenkwark, gemengd met magere kwark en wat stukjes sinaasappel.
Drinken
Verder drink ik bekers thee met zoetjes en een flesje water bij het sporten.
Beweging
Rond half 2 ga ik skeeleren. Mijn zusje fietst mee. We maken een rondje van precies 30 minuten.
Het heen en weer fietsen naar de sportschool is ongeveer 15 minuten. Bodyworkout duurt 1 uur en was super! We deden een circuit en ik heb geloof ik zo’n beetje alles getraind. O.a.: squats, opdrukken, planken, biceps, dips, jumping jacks, lunges, schouders, crunches, enzovoort! Daarna heb ik nog buikspierkwartier, waarbij we veel in tweetallen moesten doen. Het was lekker zwaar. En tot slot een uur zumba met een vleugje bodyjam, was ook erg tof. Een fijne sportavond!
Oordeel
Heel tevreden! Op voedingscentrum krijg ik 19 groene vakjes, 3 gele en 1 rode. Ik heb lekker gezond gegeten en heerlijk gesport.



dinsdag 30 april

Eten
Ik ontbijt rond 8 uur met een schaaltje 0% vet optimel aardbeienyoghurt met muesli, 1 kleine banaan en een paar druiven.
Daarna ga ik naar de Koninginnedagmarkt. Bij de Hema koop ik een cappuccino en ik doe er zoetstof in. Na een tijdje heb ik zin in iets lekkers. Met mijn zusje ga ik naar Bakker Bart. Ik neem een Bartje Vitaal (met zonnebloempitten) met daarop eiersalade en wat sla. Daarna heb ik nog steeds trek. Ik neem nog een vanille-chocolade muffin. Ik geniet er héél erg van, hoewel ik me sterk bewust ben van de hoeveelheid calorieën die ik op dat moment naar binnen werk.
Thuis lunch ik niet echt, vanwege het broodje en de muffin. Ik neem een grote sinaasappel. ’s Middags ga ik weer het dorp in met mijn zusje en een vriend. We nemen allemaal een ijsje. Ik heb een hoorntje met bosbessmaak. Daarna gaan we ergens iets drinken. Ik neem een kop tropical thee met een zoetje. Bij de Jumbo koop ik een zakje met zoutjes en mijn zusje Nibbits. Ik vind mijn zoutjes niet lekker en neem er een stuk of 5. Maar eet wel een paar handjes chips mee met mijn zusje…
Om half 6 gaan mijn zusje en ik eten. Mijn moeder heeft een lasagneschotel gemaakt. Ik eet er ook een klein schaaltje bij met ijsbergsla, augurk en wat druifjes.
Om 9 uur eet ik een schaaltje fruit met appel, peer en sinaasappel.
Drinken
Thee met zoetjes
Beweging
Op het slenteren in het dorp en het heen en weer fietsen na, heb ik vandaag niet bewogen.
Oordeel
Ik schaam me eigenlijk over deze dag. ’s Ochtends genoot ik nog van de lekkere dingen. ’s Middags was het meer uit verveling. Bij voedingscentrum heb ik 13 groene vakjes, 6 gele en 4 rode.



woensdag 1 mei 2013

Eten
Ik ontbijt om 8 uur. Ik neem 1 volkoren boterham met een geprakt banaantje, 1 volkoren boterham met appelstroop en 1 geroosterde volkoren boterham met halvarine en kipfilet. Ik drink een beker thee met twee zoetjes.
Rond half 11 neem ik 1 appel met schil die ik in stukjes snijd en 1 mandarijntje.
Om kwart over 12 lunch ik. Ik neem 1 geroosterde volkoren boterham met een gekookt ei en 1 volkoren boterham met halvarine en een plak ham. Ik eet ook een grote sinaasappel en drink een beker optimel.
Ik sta om 1 uur in de sportschool. Ik drink 400 ml water en neem twee kauwgompjes.
Als ik thuis ben neem ik een schaaltje met 0% vet optimel kwark, gemengd met magere kwark en een klein beetje muesli.
Om kwart over 4 moet ik al eten, omdat ik ga werken. Ik neem een salade van ijsbergsla, augurk, tomaat en druiven. Daarbij eet ik een bord pilaf (rijst, zoetzure tomatensaus met perzik en stukjes hamlap).
’s Avonds, rond kwart voor 10 eet ik 2 cracottes met appelstroop en een schaaltje met optimel yoghurt.
Drinken
Thee met zoetjes
Beweging
Om 1 uur ga ik sporten. Ik doe eerst 30 minuten crosstrainer. Dan doe ik 45 minuten krachttraining en ook nog losse buikspieroefeningen. Tot slot nog 15 minuten op de crosstrainer. Het heen en weer fietsen kost me ongeveer 15 minuten. ’s Avonds werk ik bij de Deen. Ik moet nog wat flessen vullen in de slijterij, bloemen in de koelcel zetten, vegen en schoonmaken. Ook wat beweging dus!
Oordeel
Ik ben heel tevreden over vandaag. Naar mijn idee zitten er geen ongezonde dingen tussen. Het sporten ging ook prima. Bij voedingscentrum heb ik 16 groene vakjes, 4 gele en 3 rode.

donderdag 2 mei 2013

Eten
Ik ontbijt rond 8 uur. Ik neem een schaalt met 0% vet optimel aardbeienyoghurt met een kleine banaan en een paar druiven, 30 gr. muesli en 10 gr. havermout.
Om 10 uur neem ik een appeltje met schil en een trosje druiven.
Om 11 uur heb ik weer heel erg trek. Ik neem twee volkoren boterhammen met light halvarine en kipfilet.
Om 12 uur neem ik een volkoren boterham met een gekookt ei.
Rond half 3 neem ik een geroosterde volkoren boterham met light halvarine en kipfilet en een glas Roosvicee Ferro (bron van ijzer!)
Een uurtje later eet ik een schaaltje 0% vet optimel aardbeienyoghurt.
Om half 6 eten we een heerlijke tomatenschotel met rijst, tomaten, magere rundergehakt en een saus erdoor van melk en bloem. Daarna eet ik nog een schaaltje magere kwark.
Om half 9 ’s avonds eet ik een halve sinaasappel.
Drinken
Thee met zoetjes, natuurlijk
Beweging
Ik heb vandaag niet gesport. Ik heb op dinsdag, of misschien zelf al eerder, een steek in mijn knie gekregen. Vandaag was deze steek zo hevig, dat ik niet normaal kon lopen. Ik ben dus ook niet gaan sporten. Anders was ik gaan fitnessen en had ik kickfun gedaan.
Oordeel
Ik ben tevreden over mijn lijstje. Weer niet gesnoept of gesnackt. Voedingscentrum geeft me 16 groene vakjes, 4 gele en 3 rode. Bij twee zit ik nèt niet in groen en bij een nèt in het rood.



vrijdag 3 mei 2013

Eten
Ik ontbijt om 8 uur. Ik neem twee geroosterde volkoren boterhammen met light halvarine en kipfilet. Ik eet ook de andere helft van mijn sinaasappel op.
Om 10 uur neem ik een schaaltje met 3 kleine tomaatjes die ik in stukjes snijd (+ wat stevia zoetstof) en druiven. Ik neem ook een glas Roosvicee Ferro.
Om 12 uur ga ik lunchen. Ik neem 1 geroosterde volkoren boterham met een gekookt ei, 1 geroosterde volkoren boterham met light halvarine en kipfilet en 1 volkoren boterham met light halvarine en kaas. Ik neem er ook een beker optimel bij. Ik schil daarna nog een appeltje.
Om 3 uur heb ik pauze op werk. Ik neem 2 biscuits van Special K aardbei. Ook eet ik een trosje druiven en een mandarijntje.
Ik eet om half 6. Ik maak een salade met gemengde sla, ijsbergsla, tomaatjes, augurken en druiven. Ik neem ook twee volkoren boterhammen met filet américain.
Om half 10 ’s avonds neem ik een schaaltje met 0% vet optimel aardbeienkwark, gemengd met magere Franse kwark. Ik heb er stukjes sinaasappel en peer in.
Drinken
Thee met zoetjes
Beweging
Ik werk van 1 tot 5 bij Deen. Hoewel ik nog last heb van mijn knie, ga ik toch naar de sportschool vanwege een afspraak. Ik probeer de crosstrainer en op wonderbaarlijke wijze voel ik daarop niks van mijn knie! Ik heb het in totaal 50 minuten gedaan. Ook heb ik krachttraining gedaan en losse buikspieroefeningen, ik denk ongeveer 30 minuten. Het heen en weer fietsen naar werk en sportschool was bij elkaar 20 minuten.
Oordeel
Heel tevreden! 19 groen, 2 geel en 2 rood op voedingscentrum. Ik ben blij dat ik nog even heb kunnen sporten.


Zaterdag 4 mei 2013

Eten
Ik ontbijt om 8 uur. Ik neem een schaaltje 0% vet optimel bosvruchten yoghurt met een kleine banaan, wat druiven en muesli en havermout.
Om kwart voor 10 eet ik nog gauw een appel en een volkoren boterham met light halvarine en kipfilet, voordat ik moet werken.
Ik werk van 10 tot 2 en krijg maar een kwartier pauze, om half 12. Ik heb het idee dat ik veel moet eten, omdat ik bang ben honger te krijgen. Ik eet 1 volkoren boterham met light halvarine en kipfilet en 2 dubbele volkoren boterhammen met filet américain. Ook eet ik een middelgrote sinaasappel. Op de tafel staat iets lekkers. Ik neem 5 kleine sneetjes bruin stokbrood met heksenkaas.
Rond 3 uur neem ik 3 kleine tomaatjes met wat Stevia zoetstof.
Om half 6 eten we. We eten een heerlijke spinaziestampot, met natuurlijk een ‘kuiltje’ jus en een stukje worst. Ik neem ook nog een schaaltje optimel kwark gemengd met optimel yoghurt.
’s Avonds ga ik een film kijken bij een vriend. Ik eet een paar handjes naturelchips.
Drinken
Thee met zoetjes, 1 glas Roosvicee Ferro, 1 glas Ice tea
Beweging
Ik werk van 10 tot 2 bij Deen (cadeaus inpakken, planten water geven). ’s Avonds fiets ik 30 minuten met mijn zusje. Ik heb nog steeds last van mijn knie, anders zou ik liever hebben hardgelopen of geskeelerd.
Oordeel
Niet echt tevreden. Mijn lunch was een beetje jammer. Die extra stokbroodjes met heksenkaas waren absoluut niet nodig. Chips is ook niet gezond. Maar het is zaterdag en daar horen lekkere dingen bij. Verder vind ik mijn lijstje nog wel netjes. Ik heb dan ook 19 groene vakjes, 2 rode en 2 gele.

Algemeen oordeel
Over deze hele week ben ik tevreden. Ik heb veel gezonde dagen gehad, waarbij ik het goed kon laten om niet te snoepen of te snacken. Koninginnedag was even vervelend. Ik weet ook dat ik mezelf niet alles hoef te ontzeggen, zeker in het weekend niet. Normaal gesproken sport ik meer, maar dat was nu niet mogelijk. Ik hoop dat ik de rest van mei zo door kan blijven gaan :).

22 opmerkingen:

  1. Dit is echt een leuke blog mijn complimenten!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dit echt super leuk om te lezen, moet je zeker vaker doen! Je eet over het algemeen echt heel erg gezond en wat knap dat je zoveel sport. Ik zou het je echt niet na doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit vind ik zó interessant om te lezen! Ik weet echt nooit wat ik moet eten: eigenlijk eet ik al heel lang hetzelfde. Mijn ouders vragen elke keer weer of ze wat voor me moeten meenemen van de supermarkt, maar ik weet het nooit. Ik eet ook het liefste 6-7 keer per dag, dus hier kan ik wel wat inspiratie uithalen denk ik. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om te zien dat je dit een hele week hebt bijgehouden! En met goed resultaat aan je gewichtverlies te zien, good job :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is echt zo leuk om te lezen! Eindelijk een beetje inspiratie om verschillende dingen te gaan eten. Dat wil ik echt heel erg graag doen. Vooral die pannekoekjes lijken me echt heerlijk! Wel echt super knap van je dat je zoveel beweegt en zo gezond eet. Ik zou het je echt niet na kunnen doen. Ik ga zometeen wel hardlopen. Haha, trots op mezelf! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, je sport echt supervaak, ik zou dat echt niet volhouden. Ook altijd maar gezond eten zal voor mij snel gaan vervelen ;) Heel knap van je! xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk artikel! Je bent echt heel goed bezig! :)
    Liefs,
    Bo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw super knap. Ik vind dit echt super interessant om te lezen. Je laat echt zien dat je ook gezond kan leven zonder op een koolhydraat/suiker/iets anders vrij dieet te gaan! Dat zie je de laatste tijd zoveel maar ik doe het ook liever op deze manier! liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat goed van je zeg! Je inspireert me echt met deze post!
    Mag ik vragen hoe lang je bent? x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Interessant! Ik ga dit denk ik deze week ook doen, bijhouden wat ik eet. Ik eet namelijk te veel onnodige koekjes en snoepje etc. Je bent erg goed bezig, leuk dat je vooruitgang ziet! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk om te lezen! En je bent echt gezond bezig, fijn dat het zo goed gaat. L
    Liefs, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel fijn dat je dit deelt! Ik eet in de ochtend vaak crackers of boterhammen, ik wil wel overstappen op muesli en yoghurt, maar heb het idee dat ik dan te snel misselijk word. Misschien doe ik er te veel yoghurt in ofzo. Welke muesli gebruik jij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet altijd dezelfde muesli! Soms van Deen of Albert Heijn. Meestal met wat noten of fruit erdoor!

      Verwijderen
  13. Gezond eten en bewegen is goed, maar zorg dat je er niet te obsessief mee bezig bent..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry als het zo op jou overkomt. Waarom denk je dat ik er obsessief mee bezig ben? Ik ben er inderdaad veel mee bezig. Ik zou eerder zeggen bewust dan obsessief.

      Verwijderen
  14. Ik zou wel oppassen. Bij mij is het ook zo begonnen, maar ben erin doorgeslagen. Ik woog rond de 60 kilo, 3 kwart jaar later op mijn dieptepunt 47 kilo. Vraag me nog steeds af hoe het zover heeft kunnen komen. Ik zeg niet dat het jou ook overkomt, maar na een paar maanden was ik gewoon zo bang om aan te komen (ik kreeg heel veel goede opmerkingen over mijn figuur/complimenten) dat ik een eetstoornis ontwikkeld heb.

    Momenteel ben ik bezig met aankomen, maar gezond eten voelt gewoon zo lekker en fijn dat ik maar niet aankom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap je bezorgdheid, maar ik denk niet dat dat mij zal overkomen ;). Ik ook gewoon nog dingen tussendoor die ik lekker vind en ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik er niet in door zal slaan.

      Verwijderen
  15. Super leuke post! Leuk om te lezen :) Xo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. pff ik vind wel dat je veel sport hoor! of tenminste lang achter elkaar per dag! ik sport zelf ook elke dag maar zou het niet 3 uur per dag willen doen haha x

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Erg leuk om te lezen! Ik denk dat ik die pannekoekjes ook eens ga proberen, ze lijken me erg lekker! Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk gezond te eten, maar meestal pak ik toch een snack na school. Super goed dat je het zo goed kan volhouden! Ik sport zelf ook, maar veel minder. Ik skeeler of hardloop elke avond en heb dansles op woensdag. X

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super om te lezen, wauw wat sport jij lang en veel!
    Ik zou ook graag vaker op een dag willen eten, maar helaas gaat dat met stage wat moeilijk maar petje af!

    liefs,

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben blij met iedere reactie die ik krijg! Als je een vraag stelt, dan beantwoord ik die ook hier.